Wstęp

Witam na blogu xnstrukcje. Blog stworzony został z zamiarem pomocy początkującym szabloniarzom. Instrukcje piszę sama, czasami podaje linki do innych potrzebnych stron. Główne posty dotyczą w szczególności CSSa i podstawowego HTMLu.
!!ważna ankieta!!

Popularne posty

Aktualności

Nowe instrukcje:
- Animacja, czyli @keyframes
- Level up #2
- Tworzenie szablonów - cz. 3

AKTUALIZACJA: 10.06.2019

12.06.2019

Efekty CSS #4 - Gradienty

(c) oreuis

Hejo! Dziś poruszymy bardzo ładny (może on być też brzydki) temat gradientów. Cóż mogę o nich napisać, z ładnie dobranymi barwami każdy gradient będzie dobrze wyglądał, ah no i jeszcze trzeba wiedzieć kiedy go użyć.
Osobiście nie wykorzystuję gradientów tak często jak można byłoby się spodziewać. Ale od czasu do czasu wrzucę gdzieś jakiś malutki, ładny gradiencik, bo czemu by nie, prawda? Więc przejdźmy do omawiania ich.

Gradienty liniowy


Powyżej przedstawiłam wam tylko 6 wariacji gradientów. Są one tymi podstawowymi wersjami. Jak możecie zobaczyć są wersje pt. "to right", "to left" itp., co oznacza, że za pomocą słówka to oraz kierunku np. left tworzymy komendę, w którą stronę ma "padać" gradient, czyli
np.  .selektor { background-image: linear-gradient(to right, #kolor_lewy, #kolor_prawy); }

Gradienty promieniowy (potocznie mówiąc, okrągły)

Powyżej ponownie pokazałam tylko 6 wariacji gradientów promieniowych. Są one tymi podstawowymi wersjami, z małymi wariacjami. Jak możecie zobaczyć są wersje pt. "circle at...", co oznacza, że za pomocą frazy circle at oraz położenia np. top right tworzymy komendę, z którego miejsca ma "padać" gradient, czyli
np.  .selektor { background-image: radial-gradient(cricle at top right, #kolor_lewy, #kolor_prawy); }

Gradienty stożkowe
Gradienty te mimo wszystko są bardzo proste, jedyne co możemy dodać to from ...deg, a efekt widać na drugiej wersji na podglądzie. Zmienia nam to kąt 'padania' gradientu. Można jeszcze dodawać tak zwane stopy, żeby np. robić okrągłe diagramy. Kod wygląda wtedy następująco:
.selektor { conic-gradient(red 0 30%, green 0 70%, blue 0 100%);}
Gradienty powtarzające się
W przypadku tych należy dodać prze linear/radial-gradient wyraz repeating. Sam kod polega na stworzeniu pasków, za pomocą kolorów i stopów. Kod wygląda tak:
.selektor { background-image: repeating-linear-gradient(45deg, black, black 10px, red 10px, red 20px); }
Jeśli macie jakieś pytania możecie zadawać je tutaj lub w zakładce "Pytania"




2 komentarze:

  1. Mi jakoś gradienty nigdy nie wychodziły, aczkolwiek zabrałam się za nie na początku mojej graficznej kariery, więc nic dziwnego, że za wiele nie rozumiałam :)
    Oczywiście jak to ja, znalazłam sobie alternatywne rozwiązanie i aby zrobić najprostszy gradient używałam box-shadow: 0px 0px 10px #000 inset To taka wersja dla noobów :)) haha
    Oczywiście twoja instrukcja jest bardzo fajna i jak będę potrzebowała gradient to już wiem gdzie szukać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Racja box-shadow z inset to najprostszy sposób na jako-taki gradient. Ja się zabrałam za gradienty dopiero półtora roku temu może XD Mam nadzieję, że instrukcja w przyszłości się przyda ;D

      Usuń

scroll to top